Koillisviesti 25.5.2021: Lasten ja nuorten tulisi liikkua vähintään tunti päivässä

Lasten ja nuorten liikkumissuositus päivittyi huhtikuun alussa. Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää. Suosituksen mukaan olisi hyvä liikkua viikon jokaisena päivänä ja suurimman osan liikkumisesta tulisi olla kestävyystyyppistä. Teholtaan rasittavaa kestävyystyyppistä liikkumista sekä lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista tulisi tehdä vähintään kolmena päivänä viikossa. Liikkumisen tulisi olla monipuolista, jolloin erilaiset liikuntataidot kehittyvät. Myös liikkuvuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Suosituksen mukainen määrä liikkumista voi kertyä useista liikkumisen hetkistä päivän aikana. Vähäisempikin liikkumisen määrä on hyödyllistä, vaikka suositus ei täyttyisikään viikon jokaisena päivänä.

Lähiliikuntapaikkojen olemassa olo ja aktiivinen seuratyö liikuttavat

Turvallinen ja yhdenvertaisesti saavutettava päivittäinen liikkuminen kuuluu kaikille lapsille ja nuorille. Vehmaisissa liikuntapaikat ja liikkumismahdollisuudet ovat monipuolisia. Tästä tulee kiittää sekä Tampereen kaupunkia että ennen kaikkea Vehmaisten Urheilijoita. VehUn puheenjohtaja Antti Virtanen, varapuheenjohtaja Veli Nieminen ja sihteeri Kalevi Björkbacka ovat tehneet pitkään työtä VehUn hyväksi. Uudempi voimavara on vehmaislaista alkuperää oleva seuratyöntekijä ja organisaattori Heli Mattila. Edesmennyt vehulainen Reijo Määttä työskenteli vuosia Vehmaisten urheilukentän asioiden eteenpäin viemiseksi yhdessä silloisen toiminnanjohtaja Ari-Pekka Juurevan kanssa.

Hyvä ja pitkäjänteisellä työllä tehty perusta on tae seuran menestyksekkäälle toiminnalle. VehU liikuttaa vuosittain noin 300 lasta ja aikuista. Liikkumisen tulisikin kuulua kaiken ikäisten ihmisten arkielämään. Kannustan jokaista VehUn kesän urheilukoulun toimintaan osallistuvaa perhettä pohtimaan myös aikuisten liikkumista. Voisitko ajatella seuraavalla kerralla kentän reunalla seisomisen sijasta tekeväsi kevyen kävelyn vaikkapa muiden vanhempien kanssa Kaukaniemen uusitussa puistossa tai meneväsi kentän ulkokuntosalille tekemään muutaman lihaskuntoliikkeen? Monipuolinen liikkuminen tukee koko perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia!

Lisätietoa liikkumisen suosituksista eri kohderyhmille:

Liikkumisen suositukset

Anne-Mari Jussila

vehmaislainen kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas

Vieritä ylös